Digital Rights Management και αγορές στα προσεχή χρόνια

Έχετε ακούσει για Digital Rights Management (DRM), ή για τα Trusted Platform Modules (TPM), τη βάση του Trustworthy Computing; Δείτε αυτό το rant, ή αυτό το πιο ήρεμο άρθρο, που συγκεκριμένα μιλάει και για την Apple. Ακόμα καλύτερα, δείτε τον Ed. Είναι πάντα πολύ πιο πολύ to-the-point, και πάντα σκέφτεται πρωτίστως τον Joe Sickpack, και μετά τους geeks. Δηλαδή καταλαβαίνει πραγματικά αυτό που έχει σημασία.

Τέλος πάντων, η όλη ιδέα είναι η εξής. Το hollywood και οι δισκογραφικές εταιρίες, με τις εταιρίες παιχνιδιών να ακολουθούν πιστά από πίσω, δε πολυσυμπαθούν τη πειρατία. Θα θέλανε να ζούμε ακόμα στο πρώτο μισό των 90s, όπου βασικά η επιλογή ήταν είτε να αγοράσεις ακριβά cd και να έχεις καλή ποιότητα, ή να πάρεις την αντεγραμμένη κασσέτα από τον φίλο σου. Δε τους αρέσει το ότι τώρα οι κόπιες που δημιουργούνται έχουν όσο καλή ποιότητα όσο και το κανονικό, και μάλιστα, στην περίπτωση των DVD vs Matroska ή άλλα ωραία wrappers, οι κόπιες είναι μάλλον πιο εύκολες στη χρήση από το αυθεντικό. Επίσης δεν τους αρέσει πως αρκεί ένας να αγοράσει το προϊόν τους, και μετά μπορεί να το πάρει το υπόλοιπο internet. Όταν βγήκαν τα cd δεχθήκαν νομικά πως μπορούμε να κάνουμε μερικές κόπιες για τους φίλους μας, ως δώρα, αλλά υπολογίζαν ότι ο καθένας θα μπορούσε να δώσει το πολύ σε 5-10 φίλους πριν να αναγκαστεί να το γυρίσει, πρακτικά, σε μαγαζί. Η κάθε κόπια, τότε, ήθελε προσπάθεια. Τώρα, αρκεί να αφήσεις τον always-on(-the-net) υπολογιστή σου ανοιχτό.

Σύντομα έρχεται η επόμενη γενιά video. Από τη μια έχουμε το HD-DVD και το Blu-ray Disk (ένας πόλεμος που θα έχει το γέλιο του), από την άλλη έχουμε τις καινούργιες High Definition τηλεοράσεις και οθόνες. Και το entertainment industry είναι αποφασισμένο να μην την ξαναπατήσει. Αυτή τη φορά θα βάλουν τόσο πολύ encoding, και σε τόσα πολλά σημεία, που αν και σίγουρα θα γίνεται να σπάσει, θα μιλάμε για σχετικά εξεζητημένα πράγματα, και μάλλον δε πρόκειται να τα κάνουν τόσοι πολλοί. Οι περισσότεροι θα αρχίσουν να το γυρνάνε σε νόμιμες επιλογές σιγά-σιγά.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Το πιο σημαντικό είναι μην δώσετε πολλά λεφτά για οθόνη ή καλό home-theater υπολογιστή μέχρι λίγους μήνες πριν τα Longhorn Vista. Και οι οθόνες, και οι κάρτες γραφικών, πιθανώς και οι επεξεργαστές, θα χρειάζεται να υποστηρίζουν πρωτόκολλα που δεν έχουν γίνει finalized ή πλήρως implemented ακόμα. (Αρκετό γέλιο θα έχει και το PS3. Θα το βρω τρομακτικά αστείο αν, μετά από όλο το HD-spamming που κάνει ο Kutaragi και οι φίλοι του, βγει πως η Sony αναγκάστηκε να το βγάλει πολύ σύντομα, και έχει Blu-ray drive, μα δεν υποστηρίζει Blu-ray HD video disks. Αλλά ‘ντάξει, μάλλον χλωμό.) Ούτως ή άλλως θα χρειαστεί να αρχίσετε οικονομίες για να πληρώνετε τα βίντεο-club ή τη Nova.

7 Responses to “Digital Rights Management και αγορές στα προσεχή χρόνια”


  1. 1 Oneiros Aug 8th, 2005 at 11:38 am

    Το pincer movement του Hollywood ολοκληρώνεται λοιπόν… Στην Ελλάδα, κάτω απ’ τις μύτες των παραθεριστών, ο νέος ΣΔΟΕ ετοιμάζει τάγματα εφόδου που θα δρουν σε ανώνυμες καταγγελίες, για να τρομοκρατήσει και να τιμωρήσει τους ιδιώτες πειρατές (ΘΕΜΑ, 31/7). Όχι ότι δεν το βλέπαμε να έρχεται το όλο σκηνικό, εδώ και μιά δεκαετία. Δεν ξέρω αν μπορούσαμε να κάνουμε κάτι παραπάνω για να το αποσοβήσουμε.

  2. 2 Δημήτρης Γλέζος Aug 8th, 2005 at 11:39 am

    Εμ.. Κάτι δεν έπιασα.

    Η μόνη μας έννοια δηλαδή, όταν έρθουν τα Windows Vista τα οποία θα είναι βουτηγμένα μες το DRM, είναι να μην έχουμε ξοδέψουμε πολλά λεφτά σε περιφεριακακά γιατί μπορεί να μην υποστηρίζουν αυτή την παρακολούθηση του τι εκτελούμε στον υπολογιστή μας;;

  3. 3 Oneiros Aug 8th, 2005 at 1:18 pm

    Γι’ αυτές τις εξελίξεις χωράνε πολλές αναλύσεις, Δημήτρη (θα κάνω σύντομα και τη δικιά μου), αλλά καταλαβαίνω το σκεπτικό με το οποίο έγραψε το post ο Κωστής. Είναι κι αυτή μιά πλευρά του θέματος που ίσως ευαισθητοποιήσει τον ..Joe Sixpack ώστε να αντιδράσει στην επιβολή του DRM.

    ΥΓ: Τι λέτε, η ψηφιακή Αλ Κάιντα θα προτιμήσει Blu-Ray ή HD-DVD;

  4. 4 Σπασίκλας Aug 8th, 2005 at 3:17 pm

    Γαμώτο, αυτή είναι πολύ κωλοκατάσταση. Και μου ‘χει μπει από καιρό στο μάτι το Apple 23 inch Cinema Display που υποστηρίζει full HD. Δε θα ήμουν πάντως τόσο αισιόδοξος όσο το Hollywood όταν ήδη πωλούνται συσκευές σαν αυτή.
    Αν κατάλαβα πάντως καλά, το σήμα που που θα φεύγει από το DVI output των μελλοντικών υπολογιστών θα είνα πάντα kωδικοποιημένο με HDCP, ακόμα και όταν δεν παίζει κάποιος ένα HD disc, σωστά; Αν αγοράσω δηλ. τώρα ένα Cinema Display και του χρόνου έναν IntelMac με DRM, θα είναι για τα σκουπίδια το monitor. Έχω καταλάβει κάτι πολύ λάθος εδώ;

  5. 5 Κωστής Aug 8th, 2005 at 6:37 pm

    Ανδρέα: Νομίζω (και ελπίζω) πως (ευτυχώς) κάνεις λάθος, δηλαδή δεν θα είναι όλο το content encoded. Μόνο τα DRM’d πράγματα, όπως HD-DVDs, ταινίες που ίσως κατεβάζεις ή κάνεις stream από το internet, κτλ.

    Τώρα, όσον αφορά το αν είναι η μόνη μας έννοια ή όχι, σαφώς όχι : ) Απλά, σε πολλά είμαι απαισιόδοξος τύπος, και προσωπικά δε το βλέπω και πολύ πιθανό να την γλιτώνουμε αυτή τη φορά. Διάβασε την ανάλυση του Ed, γενικά συμφωνώ μαζί του σχεδόν σε όλα.

  6. 6 Σπασίκλας Aug 8th, 2005 at 7:46 pm

    Κωστή, πολύ φοβάμαι πως έχω δίκιο. Αν δεν είναι όλο το content encoded, θα μπορούσες να βλέπεις την ταινία σε παράθυρο σε full HD resolution οπότε τζαμπα η όλη προσπάθεια. Δεν είμαι πάντως κι εγώ σίγουρος μια και δε γνωρίζω πως λειτουργεί αυτό το πράγμα, που ξεκινάει η κωδικοποίηση και που τελειώνει, οπότε μπορεί να λέω μαλακίες. Επίσης, αυτή η φράση που βρήκα εδώ με βάζει σε ανησυχία:

    Some new DVD players, TV sets (including HDTV sets) and video projectors have DVI/HDCP connectors; these are physically the same as DVI connectors but transmit an encrypted signal using the HDCP protocol for copyright protection. Computers with DVI video connectors can theoretically use HDTV sets as display.

    Δεν υπονοούν εδώ πως οι computers θα πρέπει να μεταδίδουν συνέχεια HDCP content;

  7. 7 Κωστής Aug 8th, 2005 at 7:52 pm

    Χμμ, κοίτα, δεν ξέρω. Πάντως αυτά που διάβασα σα να υποννοούσαν πως το πρόβλημα θα είναι βασικά ταινίες και άλλο protected content. Όπως το καταλαβαίνω εγώ, το HDCP έχει τη δυνατότητα να κάνει scramble content, δε το κάνει αυτόματα. Αυτό το scrambling θα θέλει να αποκωδικοποιηθεί στην οθόνη. Αν η οθόνη δε μπορεί, τότε ό,τι στέλνεις scrambled, θα το δεις scrambled. Ό,τι όμως στείλεις εντάξει, πρέπει να το δεις εντάξει. Δε βλέπω κάποιο λόγο το desktop των Vista να είναι scrambled ας πούμε.

    Τέλος πάντων, γράφω τώρα ένα post για DRM, βασισμένο στο comment του Δημήτρη… δε νομίζω να σας αρέσει στους περισσότερους όμως!

Leave a Reply