I, cringing

Διαβάζω τη τελευταία στήλη του Cringely, που λίνκαρε ο Γιώργος, περί της πραγματικής αιτίας που πήγε η Apple στην Intel, και δε μπορώ παρά να τον φαντάζομαι να ουρλιάζει τις τελευταίες παραγράφους ενώ τραβάει τα μαλλιά του.

Πρώτον, να παραθέσω ένα ενδιαφέρον quote, μιας ωραίας ιστορίας που είχα διαβάσει και παλιότερα, μα δεν θυμόμουν το όνομα και δε μπορούσα να αναφέρω συγκεκριμένα.

Question 4: Why announce this chip swap a year before it will even begin for customers?

This is the biggest question of all, suggesting Steve Jobs has completely forgotten about Adam Osborne. For those who don’t remember him, Osborne was the charismatic founder of Osborne Computer, makers of the world’s first luggable computer, the Osborne 1. The company failed in spectacular fashion when Adam pre-announced his next model, the Osborne Executive, several months before it would actually ship. People who would have bought Osborne 1s decided to wait for the Executive, which cost only $200 more and was twice the computer. Osborne sales crashed and the company folded. So why would Steve Jobs — who knew Adam Osborne and even shared a hot tub with him (Steve’s longtime girlfriend back in the day worked as an engineer for Osborne) — pre-announce this chip change that undercuts not only his present product line but most of the machines he’ll be introducing in the next 12 to 18 months?

Is the guy really going to stand up at some future MacWorld and tout a new Mac as being the world’s most advanced obsolete computer?

This announcement has to cost Apple billions in lost sales as customers inevitably decide to wait for Intel boxes.

Ο Osborne λοιπόν ήταν ο πόντιος που έφαγε το καπέλο του. Είναι ο Jobs ο νέος Osborne;

Αν δε διαβάσατε το άρθρο του Cringely, γενικά λέει πως η Intel τα έχει πάρει χοντρά με την MSFT, και είναι έτοιμη να της βγάλει τα μάτια. Αυτό θα το κάνει αγοράζοντας την Apple, βάζοντας τη να συνεργαστεί με την HP και άλλες για να βγάλει φθηνούς OEM Apple, να tweak-άρει το Mac OS X ώστε να έχει Intel-specific features που θα καταστρέψουν την AMD, και άλλα τέτοια.

Γενικά δε διαφωνώ μαζί του, και ανέφερα πως ένα λιγότερο extreme version αυτού του σεναρίου ίσως και να συμβεί. Σήμερα πούλησα κάτι μετοχές σε μια πετρέλαιο-consulting εταιρία που είχα, και αν τη Δευτέρα πέσουν και άλλο, μπορεί να πάρω μερικές ακόμα μετοχές Apple instead. Αλλά μάλλον το παρακάνει ο Cringely.

Είναι ψιλό-σίγουρο ότι η Intel θέλει να πιέσει την Microsoft με αυτή της την κίνηση. x86 Apple σημαίνει πως αν το transition πάει πολύ καλά, και σε 5 χρόνια η Apple είναι έτοιμη να κάνει τη μετάβαση από κλειστή hardware platform σε μπάτε-σκύλοι-αλλέστε pc-dom, και πάει software-only ή τουλάχιστον αρχίζει και πουλάει Mac OS X χωρίς το hardware, τότε η Microsoft θα έχει τον πιο credible και επικίνδυνο ανταγωνιστή που είχε ποτέ. (Βάζω και marketing μέσα, το ξέρω ότι υπήρξαν άλλα που τεχνολογικά την είχανε, a la NeXt και BeOS.) Αλλά αυτό δε σημαίνει πως θα αγοράσει την Apple, ή ότι θα κυρήξει ιερό πόλεμο.

Ούτε ο Jobs έχει δείξει πως είναι έτοιμος να αποχαιρετιστεί το hardware. Μη ξεχνάμε πως ο άνθρωπος έχει ένα εγώ κάποιου μεγέθους. Δε νομίζω να δεχθεί καν να τους αγοράσει η Intel, ούτε θα είμουν τόσο σίγουρος για το κατά πόσο θα αφήσει άλλους ΟΕΜ να πουλήσουν Apple computers.

Ο Cringely θέτει πέντε ερωτήσεις, και φτάνει στα συμπεράσματα του απαντώντας τες.

Question 1: What happened to the PowerPC’s supposed performance advantage over Intel?
Question 2: What happened to Apple’s 64-bit operating system?
Question 3: Where the heck is AMD?
Question 4: Why announce this chip swap a year before it will even begin for customers?
Question 5: Is this all really about Digital Rights Management?

Γενικά δε πολύ-συμφωνώ με διάφορα που λέει, αν και καταλαβαίνω ότι αφού είμαι απλώς ένας ποταπός οικονομολόγος που ασχολείται με τον τομέα μόνον ως χόμπι, o Cringely ίσως ξέρει κανά-δυό πράγματα παραπάνω από μένα. Αλλά here goes.

Το performance advantage δεν πολύ-υπήρχε. Ήταν κυρίως marketing. Βασικά ήταν διαφορετικές αρχιτεκτονικές. Ναι, το Altivec έκανε τους PPC καλύτερους από Pentium για κάποιες χρήσεις, αλλά γενικά δεν ήταν και όλα τα προγράμματα reliant σε Altivec. Μη μιλήσουμε για gaming. Διαφορετικό και πιο elegant architecture δε σημαίνει καλύτερο performance-wise.

Δε καταλαβαίνω τι πρόβλημα έχει με το 64-bit. Ίσα ίσα που η Apple φαίνεται να μπαίνει πιό σταδιακά στα 64-bit απ’ ό,τι αναγκάζεται η Microsoft από τoυς Intel και AMD. Aπό την arstechnica:

Panther introduced rudimentary 64-bit support to Mac OS X. It expanded the virtual address space (in the kernel, anyway) to 64 bits and allowed the use of 64-bit registers and the instructions that manipulate them (i.e., 64-bit math). But processes other than the kernel still saw a 32-bit address space. A single process could work with more than 4GB of memory (remember, the Power Mac G5 can hold up to 8GB RAM), but doing so required the programmer to manually juggle several 32-bit-addressable chunks of memory at once.

Tiger takes Mac OS X another small step in the 64-bit direction by allowing any process to see a 64-bit address space. Such a process must use 64-bit pointers in its code, of course, and that means that any libraries it uses must also be compiled to use 64-bit pointers.

In Tiger, the only 64-bit library is “libSystem,” which is basically the BSD layer. A 32-bit version of libSystem is also included, of course (otherwise 32-bit applications would not run on Tiger).

Θα χρειαστεί να αλλάξει κάποιες λεπτομέρειες, αλλά η στρατηγική δε φαίνεται να χρειάζεται αλλαγή.

Όσο για το “γιατί όχι AMD” δείτε εδώ. Η AMD αυτή τη στιγμή τα πάει πολύ καλά, αλλά αν κοιτάξει κανείς τα roadmaps σε κανά δύο χρόνια, που θα έχει η Apple x64, τότε η Intel ίσως έχει το πάνω χέρι. Έχει σίγουρα το πάνω χέρι όσων αφορά marketing, brand recognition, και manufacturing resources. Και έχει και αυτό που καίει την Apple το περισσότερο, και ίσως έναν από τους πιο σοβαρούς λόγους που αποφάσισε να αλλάξει σε Intel: τους καλύτερους φορητούς επεξεργαστές σε αυτή τη φάση.

Διαφωνώ και με τον Cringely στο ότι η ΙΒΜ θα έκανε εύκολα match ότι βγάλει η Intel. Όχι στο ότι θα μπορούσε, αλλά στο ότι θα το έκανε. Η ΙΒΜ δε βγάζει και πολλά από την σχέση της με την Apple, και οι PPC είναι σε μεγάλο βαθμό derivatives των Power processor της, τους οποίους φτιάχνει η ίδια για τους server της. Οι Power έχουν φιλοσοφία… power. Φέρε κι’ άλλο. Δεν είναι επεξεργαστές που θα τους ρίξεις την τάση και θα τους βάλεις σε φορητούς, εξού και no G5 powerbooks.

Σε αντίθεση, η Intel το τελευταίο χρόνο αναγκάστηκε να γυρίσει στο drawing board, να πετάξει την αρχιτεκτονική Netburst από το παράθυρο, και να κάνει design κάτι που δε θα ζεσταίνεται πάρα πολύ. Επίσης, η Intel φτιάχνει επεξεργαστές για πελάτες σαν την Apple, και δεν έχει να φοβηθεί κάτι από αυτήν. (Σε αντίθεση, η ΙΒΜ δε νομίζω πως εκτίμησε τους Power Mac supercomputers.)

Το αν είναι ή όχι για DRM η υπόθεση δε ξέρω. Η Intel πάντως έχει σίγουρα DRM εδώ και τώρα. Δε γνωρίζω κατά πόσο το hardware DRM που υποτίθεται ότι θα δούμε σύντομα έγκειται απλά στο unique processor ID, όπως φαίνεται να υπονοεί ο Cringely. Πάντως από διάφορα που έχω διαβάσει μου φαίνεται πως πρέπει να είναι λίγο πιο πολύπλοκο απ’ αυτό. Αν ο Jobs τα έχει ψιλό-σπάσει με την ΙΒΜ, και αν η ΙΒΜ δε πρόκειται να βιαστεί να του προσφέρει μια λύση που να αρέσει στο Χόλυγουντ, μπορεί να χάσει το τρένο. Γιατί μη ξεχνάμε ότι ο κόσμος δε θα περιμένει τον Jobs να βγάλει video-on-demand. Σίγουρα, έχει τρομερά connections, έχει το iTMS, και θα είναι μάλλον το πιο πετυχημένο τέτοιο εγχείρημα αν γίνει. Αλλά μπορούν να το κάνουν και άλλοι.

(Επίσης μου φαίνεται πως είτε τα πιο hardcore-reliable sources μου δε ξέρουν τι λένε, είτε ο Cringely δεν έχει διαβάσει με αρκετή λεπτομέρεια για τον Cell. Αυτά που λέει ότι η Apple θα μπορούσε να γυρίσει στο Cell αν θέλει αλλαγή επεξεργαστή, είναι μάλλον βλακείες. Ο Cell μπορεί να γίνει τρομερή παιχνιδομηχανή, ή και folding monster, αλλά μάλλον δε θα έκανε καλό general purpose computer.)

Τώρα, το γιατί το ανακοινώνει τώρα και όχι σε κανά χρόνο. Η πιο ενδιαφέρουσα ερώτηση, όπως λέει και ο Cringely. Και, I might add, η μόνη που ουσιαστικά δεν απαντάει. Λέει ότι γιατί να το κάνεις, αφού σαν τον Osborne θα φας τα μούτρα σου, και δείξαν ήδη πως το porting είναι τρομερά εύκολο. (Στο keynote του Jobs είχαν τους τυπάδες του Mathematica, οι οποίοι λέει μεταφέραν το πρόγραμμα τους σε 2 ώρες.)

Ε, hello; Marketing; Και realistic time constraints.

Βάζω στοίχημα ότι το transition μάλλον δεν είναι τόσο εύκολο. Ή ότι, τουλάχιστον για κάποιους, αυτούς πχ. που είχαν πολύ Altivec στο κώδικα τους, δε θα είναι τόσο εύκολο. Κάποιους μπορεί να τους πάρει μήνες.

Μετά είναι το θέμα ότι κάτι τέτοιο θέλει χρόνο να κάνει sink in. Ο Jobs κατάφερε να το παρουσιάσει τώρα, αν και παραδέχθηκε την ήττα του ότι αναγκάστηκε να αλλάξει, ως σχετική νίκη, ως κάτι ενδιαφέρον και ελπιδοφόρο και τρομερό. Δείτε μονάχα πόσα έχουν γραφτεί μέχρι στιγμής για την αλλαγή. Λέτε να ήταν καλύτερο αν η αλλαγή είχε ανακοινωθεί ένα μήνα πριν αρχίσουν να βγαίνουν οι Intel Macs; Λέτε αυτοί που αγοράσαν PPC τους μήνες πριν την ανακοίνωση να νιώσαν λιγότερο προδομένοι; Λέτε οι προγραμματιστές, όσο εύκολη και να είναι η μετάβαση, να εκτιμούσαν το ότι θα είχαν μόνο δύο-τρείς μήνες να την κάνουν; Λέτε να το εκτιμούσε η Apple όταν φτάναν οι Intel Macs, και αφενώς δεν υπήρχε software, αφετέρου το κοινό δε τους περίμενε με ανυπομονησία, αλλά τους κοίταγε με μισό μάτι;

Χάνουν πωλήσεις τώρα, έτσι ώστε να μην χάσουν μετά. Και το κοινό περιμένει, για να αγοράσει τότε. Και θα αγοράσει. Και εν τω μεταξύ, λέγοντας μας πόσο καλή θα είναι η μετάβαση, μπορεί και να συνεχίσει να πουλάει αρκετούς φθηνούς PPC Mac. Και να μην πουλήσει, ευτηχώς για τον Steve έχει μπόλικα λεφτά στην άκρη λόγω του iPod, και η εταιρία θα αντέξει τη μετάβαση όπως και να ΄χουν τα πράγματα.

Καλό το speculation, αλλά μην το παρακάνουμε.

By the way, the new Apple OS for the Intel Architecture has a compatibility mode with Windows (I’m just guessing on this one).

Και αν η γιαγιά μου είχε καρούλια θα ‘ταν πατίνι.

UPDATE: Να και ένα άρθρο στους NYT σήμερα. Μερικά ενδιαφέροντα πράγματα:

Several executives close to the last-minute dealings between Apple and I.B.M. said that Mr. Jobs waited until the last moment - 3 p.m. on Friday, June 4 - to inform Big Blue. Those executives said that I.B.M. had learned about Apple’s negotiations with Intel from news reports and that Apple had not returned phone calls in recent weeks.

Each side disputes what led to the breakup. People close to I.B.M. said pricing was a central issue, while Mr. Jobs insisted on stage Monday that I.B.M. had failed to meet promised performance measures. On stage, Mr. Jobs noted that he had promised both a 3-gigahertz Macintosh as well as a more powerful PowerPC-based portable computer, promises that he had not been able to deliver.

In the end, Mr. Jobs was given no choice but to move his business to Intel, when I.B.M. executives said that without additional Apple investment they were unwilling to pursue the faster and lower-power chips he badly needs for his laptop business.

Mr. Kutaragi tried to interest Mr. Jobs in adopting the Cell chip, which is being developed by I.B.M. for use in the coming PlayStation 3, in exchange for access to certain Sony technologies. Mr. Jobs rejected the idea, telling Mr. Kutaragi that he was disappointed with the Cell design, which he believes will be even less effective than the PowerPC.

6 Responses to “I, cringing”


  1. 1 Ανδρέας Jun 11th, 2005 at 11:06 am

    Όπα, μεγάλο άρθρο! Συνοπτικά:
    α) Osborne effect: Σίγουρα έχουν υπολογίσει σε αυτό. Η apple όμως δεν κάνει κέρδη μόνο από τους Macs. Τα πιο τρελά κέρδη αυτή τη στιγμή τα κάνουν απο το iPod. Σε αυτό το χρονικό σημείο είναι σε πολύ καλή οικονομική κατάσταση και μπορούν να ρισκάρουν μειωμένες πωλήσεις. Επίσης, δεν ξέρουμε ακόμη τι Macs θα παρουσιάσουν μέσα στο χρόνο που ακολουθεί ( Ο Jobs μίλησε για “great PowerPC products in the pipeline”). Αν η σχέση κόστους/απόδοσης είναι καλή δε βλέπω γιατί να μη πουλήσουν. Δε μπορεί επίσης να γίνει άμεση σύγκριση με Intel Macs γιατί πολύ απλά δεν έχουν ανακοινώσει τα χαρακτηριστικά κανενός Intel-mac.
    β) Τα περί εναλλακτικών επεξεργαστών είναι απλά ανοησίες. Όσοι αναφέρουν τον Cell δεν έχουν ιδέα από επεξεργαστές. O Cell είναι in-order που σημαίνει πως η απόδοσή του για desktop computing θα ήταν άθλια. Επίσης, είναι πολύ δύσκολο να εκμεταλευτείς την αρχιτεκτονική του προγραμματιστικά. Κάποιοι ανέφεραν τον καινούριο Sparc ο οποίος μόνο θεωρητικά είναι καλός μια και δεν υπάρχουν ακόμα δείγματα που να το αποδεικνύουν. Είναι επίσης κατάλληλος o Sparc για φορητά; Δε νομίζω. Στο τελευταίο υστερεί και η AMD. Επίσης, δε βλέπω κανένα λόγο να εμποδίζει την Apple να χρησιμοποιήσει AMD στο μέλλον αν το βρει συμφέρον. Δέστε πως σχολιάζει παρόμοιο άρθρο ο Hannibal εδώ.

    Και το πιο σημαντικό: Η Intel σαν κολοσσός παρέχει την εγγύηση πως δε θα υπάρχει πρόβλημα στην επάρκεια/προμήθεια επεξεργαστών.

    Ανδρέας

  2. 2 Ανδρέας Jun 11th, 2005 at 11:26 am

    Να συμπληρώσω επίσης πως απ’οσα έχω διαβάσει, το μόνο που μου φάνηκε ενδιαφέρουσα απόψη είναι πως η Apple θα ανταγωνιστεί την Dell. Αυτό έχει νόημα γιατι και οι 2 είναι hardware companies. Η Dell ανακοίνωσε πρόσφατα ως θα αρχίσει να λανσάρει premium PCs, κατηγορία που θα είναι παρόμοια μάλλον στην ποιότητα με Macs (κάτι που δεν ισχύει τώρα). Με τους Mac θα υπάρχει βέβαια το πλεονέκτημα πως θα μπορούν να τρέχουν και MACOSX.

    Τα περί Microsoft τα βρίσκω πολύ πρώιμα. Θα πρέπει πρώτα να δούμε πως θα σταθεί το Longhorn σε σύγκριση με το Leopard, πως θα πάει το tansition και αν η Apple καταφέρει να αυξήσει αισθητά το μερίδιο αγοράς. Τότε θα έχει η Microsoft λόγους να ανησυχεί.

    Τα παραπάνω βεβαία ισχύουν *εφόσον* θα είναι δυνατό και εύκολο να εγκαταστήσει κανείς Windows σε Mac με dual boot. Θα είναι βέβαια σίγουρα δυνατό με προιόντα σαν το VMWare ή το VirtualPC.

    Ανδρέας

    ———
    Never suspect conspiracy if incompetence could achieve the same result.

  3. 3 Κωστής Jun 11th, 2005 at 11:44 am

    Ναι γενικά συμφωνούμε.

    Πάντως νομίζω πως η κίνηση προς premium pcs της Dell έχει περισσότερο να κάνει με την Lenovo παρά με την Apple.

    Βέβαια υπάρχει και η άλλη θεωρία. Πιο likely από το ότι η Intel τα έχει πάρει με την ΜΣ, είναι ότι ψάχνει τρόπους να πιέσει την Dell, και να μειώσει την εξάρτηση της από αυτήν. Η Dell σύντομα ίσως αναγκαστεί να το γυρίσει σε AMD, ειδικά σε servers, και αυτό δεν αρέσει καθόλου στην Intel, η οποία πουλάει νομίζω κάτι σαν 30% των επεξεργαστών της μέσω της Dell.

    Τέλος πάντων, όπως λες όλα αυτά είναι αρκετά πρώιμα, ιδιέταιρα end of the computing world προφητείες σα του Cringely. Η Apple μπορεί και να κάνει take on την ΜΣ σε καμιά δεκαετία, αλλά μένει να συμβούν πολλά πράγματα ως τότε. Και όχι και compatibility mode!

  4. 4 Yorgos Jun 12th, 2005 at 5:03 am

    Ωραία σχόλια. Συμφωνώ ότι ο Cringely το παράχεσε αυτή τη βδομάδα - και μάλλον μας δουλεύει και λίγο, αφού υποτίθεται ότι τον ξέρει αρκετά καλά τον Jobs για να καταλάβει ότι ένα τέτοιο σενάριο ο Steve δε θα το θεωρούσε ακριβώς νίκη. Νομίζω θα επανέλθει την επόμενη Πέμπτη με διευκρινίσεις.

    Το μόνο που κρατάω είναι οι φήμες ότι η HP μπορεί να βγάλει OS X κουτί, με licensing agreement αντίστοιχο αυτού που έχει για τα HP-branded iPods. Ένα ενδεχόμενο που δεν έχει συζητηθεί ιδιαίτερα είναι να προχωρήσει η Apple σε ελεγχόμενο non-exclusive licensing του OSX, με 1-2 κατασκευαστές και υπό αυστηρές hardware προδιαγραφές. Η νέα αρχιτεκτονική της δίνει αρκετή ευελιξία ώστε να δοκιμάσει τα νερά, χωρίς να το γυρίσει απαραίτητα σε software company.

    Κάθε πρόβλεψη βέβαια είναι στον αέρα, γιατί κανείς δεν ξέρει πώς φαντάζεται ο Jobs την Apple μετά από 5 χρόνια. Μάλλον ούτε κι ο ίδιος.

  5. 5 Oneiros Jun 12th, 2005 at 3:52 pm

    Ο Cringely δεν είναι ο μοναδικός προφήτης με το αυτί του κολλημένο στο συγκεκριμένο grapevine. Σύμφωνα με τον Berlind του ZDnet, ο πρώτος που μίλησε για Macs με Intel Inside ήταν ο exec editor του portal David Coursey. Ο Dan Gillmor επανέφερε τον Jobs στην τάξη, θυμίζοντας την πρωτιά στην δημοσίευση της είδησης (αν και πιθανότατα, ο Thurott προηγήθηκε του CNET News). Το σχόλιό του Gillmor είναι εύλογο, μετά τα καμώματα της Apple τον περασμένο Μάρτη: To give a credible news organization like CNet credit might undermine his attacks on Web journalism as a genre.

    (σχετικό podacst του Farber, εδώ)

  6. 6 yorgos Jun 13th, 2005 at 12:01 am

    Ήταν επίσημο leak αυτό μωρέ. Ήθελε να προετοιμάσει το έδαφος. Θα ήταν πολύ πιο δύσκολο να το σπινάρει θετικά αν ο κόσμος το άκουγε πρώτη φορά στο keynote. Θα έπρεπε να σπινάρει θετικά και τα εμφράγματα στο ακροατήριο =)

    Όσο για τα “attacks of web journalism as a genre” ο Jobs θέλει αυτό ακριβώς που θέλουν και οι υπόλοιποι CEOs - να έχουν κάποιο έλεγχο πάνω στα κανάλια της ενημέρωσης. Η ερώτηση “τι θα γινόταν αν στη θέση του ThinkSecret ήταν οι NY Times;” δεν έχει νόημα. Γιατί ο Jobs ξέρει πως αν κάποιος ρεπόρτερ των Times μάθαινε πράγματα σαν αυτά που έβγαλε το TS, δε θα τα δημοσίευε πριν ο Markoff ή ο Pogue πάρουν τηλέφωνο τον Jobs για να το συζητήσουν.

    btw διαβάσατε το ποστ του Jonathan Schwartz (λινκ στο άρθρο του Berlind); Δεν είναι λίγο “αγοράστε με τώρα γιατί πνίγομαι;” (δε μπορούσα να μην πετάξω την κακία μου για τη Sun =)

Leave a Reply